Home MotoInfo [Polska/┼Üwiat] [POLSKA] Du┼╝e zmiany czekaj─ů nas przy kolejnym badaniu technicznym.

[POLSKA] Du┼╝e zmiany czekaj─ů nas przy kolejnym badaniu technicznym.

Mo┼╝liwo┼Ť─ç komentowania [POLSKA] Du┼╝e zmiany czekaj─ů nas przy kolejnym badaniu technicznym. zosta┼éa wy┼é─ůczona
0
651

Publikacja: 10.10.2017 r.

Wraz z ko┼äcem pa┼║dziernika w ┼╝ycie wchodz─ů zmiany w sposobie przeprowadzania bada┼ä technicznych. Maj─ů one uszczelni─ç system i uniemo┼╝liwi─ç uzyskiwanie piecz─ůtek kontroli technicznej dla samochod├│w, kt├│re nie spe┼éniaj─ů kryteri├│w bezpiecze┼ästwa.

Od 30 pa┼║dziernika o tym, ┼╝e zasz┼éy zmiany, kierowcy przekonaj─ů si─Ö tu┼╝ po wje┼║dzie do stacji bada┼ä. Inaczej ni┼╝ dzi┼Ť,┬ádiagnosta poprosi o nale┼╝no┼Ť─ç za badanie ju┼╝ na pocz─ůtku.┬áJe┼Ťli wynik b─Ödzie negatywny, pieni─ůdze nie b─Öd─ů zwracane. To ma zach─Öci─ç zmotoryzowanych do przeprowadzania koniecznych napraw przed wizyt─ů u diagnosty. To jednak dopiero pocz─ůtek zmian.

– Diagnosta na pocz─ůtku badania pobierze dane na temat samochodu i historii jego przegl─ůd├│w z┬áCentralnej Ewidencji Pojazd├│w. Diagnosta b─Ödzie mia┼é r├│wnie┼╝ obowi─ůzek wykona─ç zdj─Öcie pojazdu. B─Ödzie ono dowodem na to, ┼╝e samoch├│d rzeczywi┼Ťcie by┼é na badaniach, ale nie b─Ödzie trafia┼éo do zasob├│w CEP-u, pozostanie w archiwum stacji diagnostycznej – m├│wi Wirtualnej Polsce Leszek Turek, prezes zarz─ůdu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazd├│w.

Sam┬ázakres bada┼ä, jakim poddawane b─Öd─ů pojazdy, nie ulegnie zmianie. Za spraw─ů skorygowania systemu wprowadzania danych i prezentowania ich diagnostom zmniejszy si─Ö jednak szansa na przej┼Ťcie bada┼ä przez auta, kt├│re nie powinny uczestniczy─ç w ruchu.

– Zmiany zmniejsz─ů tak zwan─ů turystyk─Ö przegl─ůdow─ů. Dzi┼Ť diagnosta wpisuje do CEP-u jedynie informacje o pozytywnie zaliczonych przegl─ůdach. Od 30 pa┼║dziernika b─Ödzie r├│wnie┼╝┬áwpisywa─ç informacje na temat przegl─ůd├│w, kt├│re zako┼äczy┼éy si─Ö negatywnie i kody usterek, kt├│re o tym zdecydowa┼éy. Je┼Ťli wi─Öc kierowca pojedzie samochodem, kt├│ry nie zaliczy┼é badania, na inn─ů stacj─Ö, diagnosta zobaczy informacj─Ö o tym, ┼╝e wcze┼Ťniej w innej plac├│wce badanie zako┼äczy┼éo si─Ö negatywnie – dodaje Leszek Turek.

Kwoty stawek za badanie techniczne na razie zostan─ů bez zmian.┬áNowa tabela op┼éat ma zosta─ç wprowadzona w 2018 roku. Nieoficjalnie dowiedzieli┼Ťmy si─Ö, ┼╝e po jej wprowadzeniu┬áza badania trzeba b─Ödzie p┼éaci─ç o oko┼éo 30 proc. wi─Öcej┬áni┼╝ obecnie. To i tak mniej ni┼╝ ┼╝yczyliby sobie w┼éa┼Ťciciele stacji diagnostycznych. Ci przekonuj─ů, ┼╝e od czasu ustalenia┬áobecnych stawek w 2004 roku koszty prowadzenia dzia┼éalno┼Ťci wzros┼éy o oko┼éo 70 proc.

Tegoroczny┬áraport Najwy┼╝szej Izby Kontroli┬áujawni┼é niewydolno┼Ť─ç systemu diagnostycznego. Zdaniem NIK-u wiele bada┼ä przeprowadzanych jest zdawkowo, cz─Ö┼Ť─ç u┼╝ywanego w stacjach sprz─Ötu nie spe┼énia stawianych takim urz─ůdzeniom wymog├│w, a niekt├│rzy diagno┼Ťci podbijaj─ů piecz─ůtki w dokumentach samochod├│w, kt├│rych nawet nie widzieli na oczy. Zdaniem NIK-u po cz─Ö┼Ťci win─Ö za taki stan rzeczy ponosi s┼éaby nadz├│r starostw nad stacjami kontroli pojazd├│w. Z tego powodu, wg kontroler├│w, po polskich drogach je┼╝d┼╝─ů setki tysi─Öcy pojazd├│w, kt├│re nie powinny by─ç dopuszczone do ruchu.

Od 30 pa┼║dziernika odpowiedzialno┼Ť─ç za kontrol─Ö stacji diagnostycznych spadnie na┬áTransportowy Doz├│r Techniczny. Czas poka┼╝e, czy to dobre rozwi─ůzanie. W ┼Ťrodowisku diagnost├│w nie brakuje g┼éos├│w, ┼╝e TDT mo┼╝e obecnie nie mie─ç tylu fachowych pracownik├│w, by przeprowadza─ç kontrole stosunkowo cz─Östo.

Zmieni─ç ma si─Ö r├│wnie┼╝ spos├│b wprowadzania informacji o przeprowadzonych kontrolach samochod├│w do Centralnej Ewidencji Pojazd├│w. Od 30 pa┼║dziernika do CEP-u trafi tak┼╝e nazwisko diagnosty, kt├│ry wykona┼é badanie. Dzi┼Ť zapisywany jest tylko czas jego przeprowadzenia i nazwa stacji, w kt├│rej mia┼éo to miejsce. W efekcie trudniej b─Ödzie nam├│wi─ç diagnost─Ö na po┼Ťwiadczenie przegl─ůdu dla samochodu, kt├│ry nie spe┼énia kryteri├│w bezpiecze┼ästwa.

Odsetek bada┼ä diagnostycznych, w kt├│rych wykryto usterki istotne lub stwarzaj─ůce zagro┼╝enie, wynosi┬áw Polsce ok. 2 proc., podczas gdy w Niemczech si─Öga 23 proc.Wiele wskazuje na to, ┼╝e niebawem statystyka ta si─Ö zmieni. Zyska na tym bezpiecze┼ästwo na drogach, ale w┼éa┼Ťciciele starszych aut musz─ů liczy─ç si─Ö z wydatkami.

Źródło: moto.wp.pl

Wczytaj wi─Öcej powi─ůzanych artyku┼é├│w
Load More In MotoInfo [Polska/┼Üwiat]
Comments are closed.

Przeczytaj r├│wnie┼╝

[JAZGARZEW] Czasowa zmiana organizacji ruchu w zwi─ůzku z budowa ronda.

Publikacja: 12.09.2018 r. Jak informuje wykonawca przebudowy drogi wojew├│dzkiej nr 722, w …