Home MotoInfo [Polska/艢wiat] [POLSKA] Du偶e zmiany czekaj膮 nas przy kolejnym badaniu technicznym.

[POLSKA] Du偶e zmiany czekaj膮 nas przy kolejnym badaniu technicznym.

Mo偶liwo艣膰 komentowania [POLSKA] Du偶e zmiany czekaj膮 nas przy kolejnym badaniu technicznym. zosta艂a wy艂膮czona
0
888

Publikacja: 10.10.2017 r.

Wraz z ko艅cem pa藕dziernika w 偶ycie wchodz膮 zmiany w sposobie przeprowadzania bada艅 technicznych. Maj膮 one uszczelni膰 system i uniemo偶liwi膰 uzyskiwanie piecz膮tek kontroli technicznej dla samochod贸w, kt贸re nie spe艂niaj膮 kryteri贸w bezpiecze艅stwa.

Od 30 pa藕dziernika o tym, 偶e zasz艂y zmiany, kierowcy przekonaj膮 si臋 tu偶 po wje藕dzie do stacji bada艅. Inaczej ni偶 dzi艣,聽diagnosta poprosi o nale偶no艣膰 za badanie ju偶 na pocz膮tku.聽Je艣li wynik b臋dzie negatywny, pieni膮dze nie b臋d膮 zwracane. To ma zach臋ci膰 zmotoryzowanych do przeprowadzania koniecznych napraw przed wizyt膮 u diagnosty. To jednak dopiero pocz膮tek zmian.

– Diagnosta na pocz膮tku badania pobierze dane na temat samochodu i historii jego przegl膮d贸w z聽Centralnej Ewidencji Pojazd贸w. Diagnosta b臋dzie mia艂 r贸wnie偶 obowi膮zek wykona膰 zdj臋cie pojazdu. B臋dzie ono dowodem na to, 偶e samoch贸d rzeczywi艣cie by艂 na badaniach, ale nie b臋dzie trafia艂o do zasob贸w CEP-u, pozostanie w archiwum stacji diagnostycznej – m贸wi Wirtualnej Polsce Leszek Turek, prezes zarz膮du Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazd贸w.

Sam聽zakres bada艅, jakim poddawane b臋d膮 pojazdy, nie ulegnie zmianie. Za spraw膮 skorygowania systemu wprowadzania danych i prezentowania ich diagnostom zmniejszy si臋 jednak szansa na przej艣cie bada艅 przez auta, kt贸re nie powinny uczestniczy膰 w ruchu.

– Zmiany zmniejsz膮 tak zwan膮 turystyk臋 przegl膮dow膮. Dzi艣 diagnosta wpisuje do CEP-u jedynie informacje o pozytywnie zaliczonych przegl膮dach. Od 30 pa藕dziernika b臋dzie r贸wnie偶聽wpisywa膰 informacje na temat przegl膮d贸w, kt贸re zako艅czy艂y si臋 negatywnie i kody usterek, kt贸re o tym zdecydowa艂y. Je艣li wi臋c kierowca pojedzie samochodem, kt贸ry nie zaliczy艂 badania, na inn膮 stacj臋, diagnosta zobaczy informacj臋 o tym, 偶e wcze艣niej w innej plac贸wce badanie zako艅czy艂o si臋 negatywnie – dodaje Leszek Turek.

Kwoty stawek za badanie techniczne na razie zostan膮 bez zmian.聽Nowa tabela op艂at ma zosta膰 wprowadzona w 2018 roku. Nieoficjalnie dowiedzieli艣my si臋, 偶e po jej wprowadzeniu聽za badania trzeba b臋dzie p艂aci膰 o oko艂o 30 proc. wi臋cej聽ni偶 obecnie. To i tak mniej ni偶 偶yczyliby sobie w艂a艣ciciele stacji diagnostycznych. Ci przekonuj膮, 偶e od czasu ustalenia聽obecnych stawek w 2004 roku koszty prowadzenia dzia艂alno艣ci wzros艂y o oko艂o 70 proc.

Tegoroczny聽raport Najwy偶szej Izby Kontroli聽ujawni艂 niewydolno艣膰 systemu diagnostycznego. Zdaniem NIK-u wiele bada艅 przeprowadzanych jest zdawkowo, cz臋艣膰 u偶ywanego w stacjach sprz臋tu nie spe艂nia stawianych takim urz膮dzeniom wymog贸w, a niekt贸rzy diagno艣ci podbijaj膮 piecz膮tki w dokumentach samochod贸w, kt贸rych nawet nie widzieli na oczy. Zdaniem NIK-u po cz臋艣ci win臋 za taki stan rzeczy ponosi s艂aby nadz贸r starostw nad stacjami kontroli pojazd贸w. Z tego powodu, wg kontroler贸w, po polskich drogach je偶d偶膮 setki tysi臋cy pojazd贸w, kt贸re nie powinny by膰 dopuszczone do ruchu.

Od 30 pa藕dziernika odpowiedzialno艣膰 za kontrol臋 stacji diagnostycznych spadnie na聽Transportowy Doz贸r Techniczny. Czas poka偶e, czy to dobre rozwi膮zanie. W 艣rodowisku diagnost贸w nie brakuje g艂os贸w, 偶e TDT mo偶e obecnie nie mie膰 tylu fachowych pracownik贸w, by przeprowadza膰 kontrole stosunkowo cz臋sto.

Zmieni膰 ma si臋 r贸wnie偶 spos贸b wprowadzania informacji o przeprowadzonych kontrolach samochod贸w do Centralnej Ewidencji Pojazd贸w. Od 30 pa藕dziernika do CEP-u trafi tak偶e nazwisko diagnosty, kt贸ry wykona艂 badanie. Dzi艣 zapisywany jest tylko czas jego przeprowadzenia i nazwa stacji, w kt贸rej mia艂o to miejsce. W efekcie trudniej b臋dzie nam贸wi膰 diagnost臋 na po艣wiadczenie przegl膮du dla samochodu, kt贸ry nie spe艂nia kryteri贸w bezpiecze艅stwa.

Odsetek bada艅 diagnostycznych, w kt贸rych wykryto usterki istotne lub stwarzaj膮ce zagro偶enie, wynosi聽w Polsce ok. 2 proc., podczas gdy w Niemczech si臋ga 23 proc.Wiele wskazuje na to, 偶e niebawem statystyka ta si臋 zmieni. Zyska na tym bezpiecze艅stwo na drogach, ale w艂a艣ciciele starszych aut musz膮 liczy膰 si臋 z wydatkami.

殴r贸d艂o: moto.wp.pl

Wczytaj wi臋cej powi膮zanych artyku艂贸w
Load More In MotoInfo [Polska/艢wiat]
Comments are closed.

Przeczytaj r贸wnie偶

[MYSIAD艁O] Zapraszamy na XXVI edycj臋 Mazowieckiego Wrak Race’u.

publikacja: 04.10.2019 Ju偶 w najbli偶sz膮 niedziel臋, tj.6 pa藕dziernika odb臋dzie si臋 po raz 2…